4. Een stenen kerk
-
inhoud
- 1. Inleiding
- 2. Villa Felison
- 3. Nieuwe ontwikkelingen
- 4. Stenen kerk
- 5. Bedevaartplaats
- 6. De Tachtigjarige Oorlog
- 7. Buitenplaatsen en een haven
- 8. Napoleon, overstromingen en het Noordzeekanaal
- 9. WO II, verpaupering en beschermd dorpsgezicht
- 10. Meer informatie en afbeeldingen
- Terug naar startpagina
Prestigieuze kerkgebouwen
In navolging van ontwikkelingen elders in Europa nemen de bisschoppen van Utrecht als geestelijke machthebbers vanaf de 11de eeuw het initiatief om binnen hun bisdom over te gaan tot de bouw van stenen kerken. Dat moet voor de bevolking opzienbarend zijn geweest en als vluchtplaats een veilig gevoel hebben gegeven. Uit oogpunt van prestige kan de graaf van Holland als wereldlijke machthebber niet achterblijven en bouwt stenen kerken onder andere in Haarlem, Vlaardingen en Dordrecht.
Maar na enige tijd worden er ook eenvoudige stenen dorpskerken gebouwd. Daarvan is vaak niet bekend wie de opdrachtgevers zijn geweest. De bouw is een kostbare aangelegenheid, want als bouwmateriaal wordt in die tijd tufsteen gebruikt. Die steensoort moet vanuit het Eifelgebergte in Duitsland over de rivieren naar onze streken worden vervoerd. Het gebruik van baksteen is dan nog onbekend.
Ook in Velsen wordt omstreeks het begin van de 12de eeuw het houten kerkgebouwtje vervangen door een tufstenen zaalkerkje. Honderd jaar later wordt het godshuis uitgebreid met een tufstenen toren.
Afb. 16 - Er zijn sporen gevonden in de muur aan de westkant van de kerk (achter de toren dus) die zouden kunnen duiden op de aanwezigheid van drie doorgangen, de Drievuldigheid symboliserend: vader, zoon en heilige geest. Maar in die hele vroege periode is het gebruikelijk dat de eenbeukige kerkzaaltjes zijn voorzien van ingangen aan de noord- en zuidkant. De veelal later toegevoegde torens zijn meestal alleen toegankelijk vanuit de kerk. In dat geval zou de westelijke toegang door de toren van het dorp Velsen van latere datum zijn.
De tekeningen (1998) en foto's (2009) van afb. 15 t/m 18 zijn van de auteur
Wie gaat dat betalen?
Wie is dan de opdrachtgever? Is dat de verafgelegen abdij van Echternach, de bisschop van Utrecht, de graaf van Holland of moeten wat de laatstgenoemde betreft denken aan een van zijn leenheren?
Brederode en Persijn
In dat geval komen algauw de oud-adellijke geslachten Persijn en Brederode in beeld. Brederode is natuurlijk bekend. De Persijns waren eigenaren van het kasteel Huis te Velsen bij Driehuis. Er zijn diverse aanwijzingen waaruit blijkt, dat beide families nauw bij de kerk zijn betrokken.
De meest aansprekende betrokkenheid is de aanwezigheid van de Brederodekapel aan de noordkant van de kerk.
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog is deze kapel tegelijk met de kerk verwoest (zie de link naar de Tachtigjarige oorlog). Dat blijkt uit een bestek van 1596 tot herstel van de kerk. De dichtgemetselde toegang tot de kapel is nog steeds zichtbaar in de noordmuur van de kerk.
Bij restauratiewerkzaamheden rond 1967 worden buiten de noordmuur, naast een aantal andere grafkelders, ook twee kelders met een bijzondere afdeksteen gevonden. De steen toont ons een ridder met zijn gemalin, bijna levensgroot afgebeeld.
Uit onderzoek blijkt dat wij hier vrijwel zeker te maken hebben met Willem, de tweede heer van Brederode (ca.1230-1285) en zijn vrouw Hillegonda van Voorne (ca.1232-1302). Een bijzondere vondst, omdat Willem ook de stichter is van het kasteel van Brederode rond 1281.10